bockenTraditionen med en stor julbock i slottsparken startade redan 1966 och bocken har av mordbrännare (brottet rubriceras så) bränts ner de flesta åren. Man har från kommunen gjort ett antal försök att rädda bocken, bland annat med impregnering av flamskyddsmedel. En vadslagning om när bocken skall brännas sker både på svenska och internationelle vadslagningsfirmor. Den debatt som förts på medierna rör sig mest omkring frågan – Varför? Varför bränner folk ner den men kanske mer intressant, varför anstränger sig kommunen varje år att bygga upp den då det blir samma katastrof år efter år. Notan för att bygga upp bocken uppges vara cirka 150 000 kr. Min enkla förklaring är att en gång per år så omnämns Gävle i nationella och också i internationella medier. Det är när bocken brinner. Skulle bocken stå där varje år orörd skulle ingen utanför slottsparken bry sig. Kommunen får textreklam för miljontals kronor och en rejäl dos extern, men kanske allra viktigast, intern marknadsföring till Gävleborna. Det händer ju nåt i stan !!Den av oss egenhändigt tillverkade bocken och dito tomte, kommer inte att brinna.

Jag och mina kolleger på Regionakademien önskar kunder, samarbetspartner och andra vänner och en riktigt God Jul. Sten-Anders Gustafsson