11079531613_1e9ff1683e_zFör er alla som inte har förstått fenomenet Pokémon GO så kommer här en kort beskrivning saxat ur DN:

Det är ett spel som laddas ner till en Apple- eller Androidtelefon och går ut på att fånga Pokémons och sedan träna dem. Varelserna lokaliseras sedan med en GPS-teknik och du ”hittar” dem på riktiga platser där de dyker upp på mobilskärmen. För att spela skapar du en avatar som sedan ger sig ut på jakt efter varelserna.

Spelet har blivit en veritabel farsot och runt om i världen går människor och stirrar i sina telefoner och inte sällan skadat sig själva och utgjort en fara för andra när de varit helt absorberade av att fånga de virtuella figurerna.

Som alltid när helt nya fenomen uppenbarar sig så blir reaktionen bland människorna mycket varierade. Man kan särskilja tre varianter bland de folkliga reaktionerna, vansinne – hm – och JA !!

”Vansinnesfolket” är de som ofta alltid ligger steget efter när det gäller att ta till sig nya tekniska landvinningar – ”hm-folket” tappar också mark. ”JA människorna” har det jobbigt för de måste vara i framkant när de gäller alla nya fenomen och det tar tid och kraft. Själv kan jag inte sluta fascineras av fenomenet Pokémon GO. Betänk att en multijätte beslutar sig för att lansera ett spel och när man släpper det på marknaden så rusar folk över hela världen ut på gator och torg för att delta.

All utveckling föder ny utveckling säger min tidigare kollega och affärsutvecklaren Jenny Ferry. Sant, vad kan vi komma få se härnäst? Här är några förslag.

Mc Donald tar fram en maskot ”Macki” en lite kul figur som man kan fånga om man sprutar virtuell ketchup på den. Figuren uppehåller sig företrädelsevis i närheten av Mc Donalds hamburgerbarer och har man fångat 10 st så får man en Big Mac för halva priset.

Region Västerbotten köper in 100 000 Pokémons och placerar ut dom vid länets turistattraktioner. Umeå kommun gör likadant och placerar dom inne på Kvinnohistoriskt museum.

Hela Umeå city förvandlas till en virtuell strukturpark, där konstnärer från hela världen tillverkat skulpturer i behändiga storlekar som sen digitaliseras och förstoras och placeras ut på lämpliga platser.

En klok man reflekterade för cirka 20 år sen över om inte GIS och GPS skulle kunna få samma inverkan på våra liv som internet, ja kanske det!!